LSS, stöd och service
- Startsida
- Omsorg och hjälp
- Funktionsnedsättning
- LSS, stöd och service
Den som har en funktionsnedsättning har viss laglig rätt till stöd och service enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
LSS - lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade - är en lag som ska garantera dig, som har omfattande och varaktiga funktionshinder, goda levnadsvillkor, att du får det stöd du behöver i det dagliga livet och att du kan påverka vilket stöd och vilken service du får.
LSS ger rätt till särskilt stöd och service som människor kan behöva utöver det som de kan få genom annan lagstiftning. LSS är ett komplement till andra lagar och innebär inte någon inskränkning i de rättigheter som andra lagar ger.
En begäran om stöd och service som ingår i lagens personkrets bör i första hand prövas enligt LSS, om det är en insats som regleras i lagen. Motivet till detta är att det får antas vara till fördel för den enskilde.
Insatserna ska anpassas så långt det är möjligt till dina individuella behov så att du genom dessa insatser ska tillförsäkras goda levnadsvillkor.
Verksamheten ska syfta till att personer som omfattas av lagen uppnår jämlikhet i levnadsvillkor och får full delaktighet i samhällslivet.
För vem gäller LSS?
Personkrets 1. Personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd.
Personkrets 2. Personer med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder, föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom.
Personkrets 3. Personer med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen, och därmed har ett omfattande behov av stöd eller service.
Ansökan om insatser
Du måste själv eller med hjälp av ett ombud, till exempel god man, ansöka om insatser enligt LSS. Om du vill ansöka om insatser eller om du har frågor, kontakta någon av kommunens LSS-handläggare, tfn 0570‑816 00 vx.
Om du inte omfattas av LSS personkrets, men är i behov av insatser, kan du söka denna hjälp enligt Socialtjänstlagen (SoL). Vill du veta mer, kontakta Biståndsavdelningen, Arvika kommun, tfn 0570‑816 00 vx.
Handläggning
När du lämnat din ansökan gör LSS-handläggaren en utredning om din situation och dina behov. Hur lång tid utredningen tar beror på vilka underlag (läkarintyg med mera) som kan behövas för att bedöma ditt behov av insatser. När utredningen är klar fattar LSS-handläggaren ett beslut om vilka insatser och i vilken omfattning insatserna har beviljats. Du får ett skriftligt besked om detta.
Dokumentation
Verksamheten är skyldig att dokumentera all handläggning av ärenden som rör enskild person.
Tio rättigheter/insatser i LSS-lagen
Individuell plan
Om du har insatser enligt LSS har du rätt att begära att en individuell plan med beslutade och planerade insatser upprättas. Planen ska utgå från dina egna önskemål och kan omfatta flera insatser från en eller flera huvudmän.
Kommunen samordnar det möte där planen görs. Du kan begära en individuell plan (IP) i samband med att en LSS-insats beviljats.
Vill du veta mer om ”Individuell plan”, kontakta kommunens LSS-handläggare, tfn 0570‑816 00 vx.
Kostnader
Insatserna enligt LSS är i princip kostnadsfria, men några undantag finns. Du betalar själv för din bostad, måltider, fritidsaktiviteter och kulturella aktiviteter. Den som får assistansersättning från Försäkringskassan ska betala motsvarande summa till kommunen, om denna svarar för assistansen.
Sekretess
Alla som arbetar inom Vård och omsorg, såväl anställda som politiker, har tystnadsplikt.
Rätten att överklaga
Om du inte är nöjd med det beslut som LSS-handläggaren har fattat, kan du överklaga beslutet till Förvaltningsrätten i Karlstad. Hur du ska göra för att överklaga, framgår av samma skrivelse som beslutet. Du har tre veckor på dig att överklaga och detta måste göras skriftligt. Om du tycker att det är svårt att överklaga kan du ta kontakt med den handläggare som har fattat beslutet så får du hjälp.
Bra att veta
Bostadsanpassning
Om du har en bestående funktionsnedsättning kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Bidrag kan ges till permanentbostad.
Exempel på anpassningar är att bredda dörrar, ta bort trösklar eller installera teknisk utrustning.
Vill du veta mer, kontakta kommunens handläggare för bostadsanpassningsbidrag.
Skolverksamhet
Har du frågor som gäller grund- och gymnasieskola, särskola eller kommunal vuxenutbildning kan du kontakta Lärande och stöd, tfn 0570‑816 00 vx.
Färdtjänst
Om du på grund av ditt funktionshinder inte kan använda allmänna kommunikationer som buss eller tåg, kan du ansöka om färdtjänst.
För information, kontakta Värmlandstrafik.