Lyssna på sidan Lyssna

Lättläst information om coronavirus

Just nu sprids viruset corona
över hela världen.

Coronaviruset gör att man kan bli sjuk.
Sjukdomen heter covid-19.
Sjukdomen kan vara farlig
för äldre personer
och för personer som redan är sjuka.

Därför behöver alla hjälpas åt
att minska risken
för att corona sprids.

Så här kan du hjälpa till:

Tvätta händerna

Tvätta händerna ofta och noga.
Använd tvål och vatten.
Då minskar risken att du blir smittad
eller att du smittar andra.

Använd handsprit
om du inte kan tvätta dig
med tvål och vatten.

Hosta och nys i armvecket.
Då hindrar du smitta
från att spridas till andra
och smutsar inte ner dina händer.

Du ska också låta bli att gå till platser
där det är många människor.

Här kan du se en film hur man ska tvätta händerna:
https://youtu.be/yafDuj_rwuklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Stanna hemma om du känner dig sjuk

Om du känner dig sjuk
ska du stanna hemma
från jobbet eller skolan.

När du blivit frisk
ska du vänta minst två dagar
innan du går till jobbet eller skolan.

Elever i kommunens grundskolor
och barn i förskolan
ska också stanna hemma om de är sjuka.

Skydda äldre personer

Äldre personer blir mest sjuka av coronaviruset.
De som är äldre bör inte träffa andra människor.
Då kan de smittas.
Därför ska du inte besöka äldre personer i deras hem.

Sprid inte falsk information

Ibland när det händer viktiga saker
sprids falska rykten.

Hjälp till att hindra falska rykten.
Tänk efter vem du har fått informationen av.
Fundera på om det du har hört
är sant.


Så här jobbar Arvika kommun

Arvika kommun följer
Folkhälsomyndighetens
råd om viruset corona.

Vi arbetar också tillsammans
med andra myndigheter
och organisationer
för att hindra att viruset sprids.


Skolor och förskolor i Arvika

Alla gymnasier är stängda.
Vuxenutbildningen i Arvika kommun är stängd.
Andra skolor för vuxna
är också stängda.
Alla eleverna studerar hemma istället.

Grundskolor och förskolor är öppna.
Alla barn och elever som är friska
kan gå till förskolan och skolan.

Vård och omsorg i Arvika

Du får inte besöka
äldreboenden i Arvika kommun.
Det är för att du inte ska smitta någon.

Om du är anhörig
till någon som är mycket sjuk
kan du ändå få besöka boendet.
Men bara om du är helt frisk.
Då ska du kontakta
sjuksköterskan på boendet
före ditt besök.


Mer information om Corona och covid-19

Krisinformation.se

Krisinformation.se, länken öppnar webbplatsen www.krisinformation.selänk till annan webbplats

Folkhälsomyndigheten

Folkhälsomyndigheten, frågor och svar om coronaviruset, länken öppnar Folkhälsomyndighetens webbplatslänk till annan webbplats

1177 Vårdguiden

Covid-19 – coronavirus, länken öppnar 1177 Vårdguidens webbplatslänk till annan webbplats

8 sidor

8 sidor, frågor och svar, länken öppnar 8 sidors webbplatslänk till annan webbplats

Regeringen

Regeringen ger lättläst information om hur de arbetar med coronaviruset, länken öppnar regeringens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Riksförbundet DHB

Pratkartor för barn som är döva, hörselskadade eller har en språkstörning, länken öppnar DHB:s webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Telefon 113 13

Om du har frågor om viruset
kan du ringa telefonnummer 113 13.
Det är Sveriges nationella informationsnummer.

Informationsblad på lätt svenska

Här finns information om corona
på lätt svenska:
Lätt svenskaPDF

Sidansvarig:

Sidan uppdaterad: 2020-03-30