Lättläst information om coronavirus

Just nu sprids viruset corona
över hela världen.

Coronaviruset gör att man kan bli sjuk.
Sjukdomen heter covid-19.
Sjukdomen kan vara farlig.
Äldre personer och personer
som redan är sjuka i någon annan sjukdom,
blir mest sjuka.
Därför behöver alla hjälpas åt
att minska risken
för att corona sprids.

Så här kan du hjälpa till:

Tvätta händerna och håll avstånd

Tvätta händerna ofta och noga.
Använd tvål och vatten.
Då minskar risken att du blir smittad
eller att du smittar andra.

Använd handsprit
om du inte kan tvätta dig
med tvål och vatten.

Här kan du se en film
hur man ska tvätta händerna:
https://youtu.be/yafDuj_rwuklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Hosta och nys i armvecket.
Då hindrar du smitta
från att spridas till andra
och smutsar inte ner dina händer.

Låt bli att gå till platser
där det är många människor.
Det är viktigt att hålla avstånd
till andra människor.

Stanna hemma om du känner dig sjuk

Om du känner dig sjuk
ska du stanna hemma
från jobbet eller skolan.

När du blivit frisk
ska du vänta minst två dagar
innan du går till jobbet eller skolan.

Elever i kommunens skolor
och barn i förskolan
ska också stanna hemma om de är sjuka.

Sprid inte falsk information

Ibland när det händer viktiga saker
sprids falska rykten.

Hjälp till att hindra falska rykten.
Tänk efter vem du har fått informationen av.
Fundera på om det du har hört
är sant.


Så här jobbar Arvika kommun

Arvika kommun följer
Folkhälsomyndighetens
råd om viruset corona.

Vi arbetar också tillsammans
med andra myndigheter
och organisationer
för att hindra att viruset sprids.

Ta prov

Det går att ta ett prov.
Provet visar om du är smittad eller inte.
Det är Region Värmland som tar provet.
Regionen berättar hur du gör.

Här kan du läsa mer om prover:
Covid-19 – coronavirus, länken öppnar 1177 Vårdguidens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vaccinering

Är du vaccinerad är risken mindre,
att du blir sjuk.
Vaccinet är gratis.
Alla som vill, ska få vaccin.
Det finns en plan
för när det blir din tur.
Det är Region Värmland som vaccinerar dig.
Regionen berättar hur du gör.

Här kan du läsa mer om vaccinering:
Covid-19 – coronavirus, länken öppnar 1177 Vårdguidens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Skolor och förskolor i Arvika

I skolorna arbetar man delvis på distans.
Det betyder att eleverna är i skolan ibland
och ibland studerar eleverna hemma.
Det finns ett schema
för när man ska vara hemma
och när man ska vara i skolan.

Förskolorna är öppna.
Alla barn och elever som är friska
kan gå till förskolan och skolan.

Vård och omsorg i Arvika

När du besöker ett
äldreboenden i Arvika kommun
finns det regler som du måste följa.
Det är för att du inte ska smitta någon.
Personalen berättar vilka reglerna är.

Råd som gäller i hela Sverige

Från den 14 december gäller nya råd om corona
för hela landet.
Råden beskriver hur du skyddar dig själv
och andra från att smittas av coronavirus.

Du kan läsa mer om råden
Folkhälsomyndighetens webbplats, länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
länken öppnar Folkhälsomyndighetens webbplats.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Mer information om Corona och covid-19

Krisinformation.se

Krisinformation.se, länken öppnar webbplatsen www.krisinformation.selänk till annan webbplats

Lättlästa sidor på krisinformation.se, länken öppnar webbplatsen www.krisinformation.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Folkhälsomyndigheten

Folkhälsomyndigheten, frågor och svar om coronaviruset, länken öppnar Folkhälsomyndighetens webbplatslänk till annan webbplats

Lättlästa sidor på Folkhälsomyndighetens webbplatsen, länken öppnar Folkhälsomyndighetens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Folkhälsomyndigheten, Vem kan få vaccin, länken öppnar Folkhälsomyndighetens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

1177 Vårdguiden

Covid-19 – coronavirus, länken öppnar 1177 Vårdguidens webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

8 sidor

8 sidor, frågor och svar, länken öppnar 8 sidors webbplatslänk till annan webbplats

Riksförbundet DHB

Pratkartor för barn som är döva, hörselskadade eller har en språkstörning, länken öppnar DHB:s webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Radio Sweden på lätt svenska

Lättläst information på Radio Sweden, länken öppnar webbplatsen sverigesradio.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Telefon 113 13

Om du har frågor om viruset
kan du ringa telefonnummer 113 13.
Det är Sveriges nationella informationsnummer.

Informationsblad på lätt svenska

Här finns information om corona
på lätt svenska:
Lätt svenskaPDF

Sidansvarig:

Sidan uppdaterad: 2021-05-12