Lättläst information om coronavirus
Just nu sprids viruset corona
över hela världen.
Coronaviruset gör att man kan bli sjuk.
Sjukdomen heter covid-19.
Sjukdomen kan vara farlig
för äldre personer
och för personer som redan är sjuka.
Därför behöver alla hjälpas åt
att minska risken
för att corona sprids.
Så här kan du hjälpa till:
Tvätta händerna
Tvätta händerna ofta och noga.
Använd tvål och vatten.
Då minskar risken att du blir smittad
eller att du smittar andra.
Använd handsprit
om du inte kan tvätta dig
med tvål och vatten.
Hosta och nys i armvecket.
Då hindrar du smitta
från att spridas till andra
och smutsar inte ner dina händer.
Du ska också låta bli att gå till platser
där det är många människor.
Här kan du se en film hur man ska tvätta händerna:
https://youtu.be/yafDuj_rwuk
Stanna hemma om du känner dig sjuk
Om du känner dig sjuk
ska du stanna hemma
från jobbet eller skolan.
När du blivit frisk
ska du vänta minst två dagar
innan du går till jobbet eller skolan.
Elever i kommunens grundskolor
och barn i förskolan
ska också stanna hemma om de är sjuka.
Skydda äldre personer
Äldre personer blir mest sjuka av coronaviruset.
De som är äldre bör inte träffa andra människor.
Då kan de smittas.
Därför ska du inte besöka äldre personer i deras hem.
Sprid inte falsk information
Ibland när det händer viktiga saker
sprids falska rykten.
Hjälp till att hindra falska rykten.
Tänk efter vem du har fått informationen av.
Fundera på om det du har hört
är sant.
Så här jobbar Arvika kommun
Arvika kommun följer
Folkhälsomyndighetens
råd om viruset corona.
Vi arbetar också tillsammans
med andra myndigheter
och organisationer
för att hindra att viruset sprids.
Skolor och förskolor i Arvika
Alla gymnasier är stängda.
Vuxenutbildningen i Arvika kommun är stängd.
Andra skolor för vuxna
är också stängda.
Alla eleverna studerar hemma istället.
Grundskolor och förskolor är öppna.
Alla barn och elever som är friska
kan gå till förskolan och skolan.
Vård och omsorg i Arvika
När du besöker ett
äldreboenden i Arvika kommun
finns det regler som du måste följa.
Det är för att du inte ska smitta någon.
Personalen berättar vilka reglerna är.
Råd som gäller i hela Sverige
Från den 14 december gäller nya råd om corona
för hela landet.
Råden beskriver hur du skyddar dig själv
och andra från att smittas av coronavirus.
Du kan läsa mer om råden
på Folkhälsomyndighetens webbplats,
länken öppnar Folkhälsomyndighetens webbplats.
Mer information om Corona och covid-19
Krisinformation.se
Krisinformation.se, länken öppnar webbplatsen www.krisinformation.se
Lättlästa sidor på krisinformation.se, länken öppnar webbplatsen www.krisinformation.se.
Folkhälsomyndigheten
Folkhälsomyndigheten, frågor och svar om coronaviruset, länken öppnar Folkhälsomyndighetens webbplats
Lättlästa sidor på Folkhälsomyndighetens webbplatsen, länken öppnar Folkhälsomyndighetens webbplats.
1177 Vårdguiden
Covid-19 – coronavirus, länken öppnar 1177 Vårdguidens webbplats
8 sidor
8 sidor, frågor och svar, länken öppnar 8 sidors webbplats
Riksförbundet DHB
Radio Sweden på lätt svenska
Lättläst information på Radio Sweden, länken öppnar webbplatsen sverigesradio.se
Telefon 113 13
Om du har frågor om viruset
kan du ringa telefonnummer 113 13.
Det är Sveriges nationella informationsnummer.
Informationsblad på lätt svenska
Här finns information om corona
på lätt svenska:
Lätt svenska