Sundet öppnas för båttrafik den 18 maj

2019-04-12

Den 18 maj öppnas sundet mellan Kyrkviken och Glafsfjorden åter för båttrafik.

Det stora och komplicerade bygget av översvämningsskydd för Arvika stad är nu i sin slutfas och beräknas vara färdigt i början av år 2020.

Det som återstår innan sundet kan öppnas för båttrafik, är transport av massor från botten av den västra fångdammen via bryggorna, till den östra sidan av sundet för avvattning. För detta har entreprenören för översvämningsskyddet ansökt hos Sjöfartsverket om en förskjutning av öppningsdatum för båttrafiken. Arbetsbryggorna behöver användas till och med den 17 maj och sundet öppnas för båttrafik den 18 maj. Inför ansökan om framflyttat öppningsdatum har kommunen fört en dialog med båtklubbar och småbåtshamnen i Arvika.

Möjlighet till alternativ iläggningsplats för båtar finns på Ingestrands camping.

Den som är nyfiken på översvämningsskyddet har möjlighet att besöka oss den 4 maj klockan 13-15 då vi håller öppet hus på byggarbetsplatsen. Personal från Teknik i Väst och entreprenören, NRC Group, finns på plats och guidar på bygget. Mer information finns på www.arvika.se/oversvamningsskyddlänk till annan webbplats och instagramkontot @arvikaoversvamningsskydd.

Kontaktperson: Elin Alsterhag, Teknik i Väst AB, tfn 0570-817 57, elin.alsterhag@arvika.se

Foto, som visar dammbygget i november 2018, finns bifogat i det separata pressutskick som gått ut direkt till redaktionerna. Kontakta Elin Alsterhag om du önskar bildfilen eller har frågor kring bilden.

Elin Alsterhag

Sidan uppdaterad: 2019-04-12