Lyssna på sidan Lyssna
2019-08-13

Kommunen får ny grafisk profil

Kommunkoncernen får en uppfräschad logotyp och en ny grafisk profil! Framöver kommer allt från brevpapper och visitkort till arbetskläder och märkning på bilar att successivt bytas ut - det vill säga att när det är dags att köpa nytt eller byta ut så blir det den nya profilen som ska användas. Du kan alltså få se den gamla och den nya profilen sida vid sida under ganska lång tid.

Målsättningen med det nya grafiska programmet är interna riktlinjer som är tydliga, enkla att förstå och att använda praktiskt, liksom att profilen ska vara bättre anpassad för dagens digitala hantering. Den tidigare grafiska profilen togs fram i en tid då det mest handlade om traditionellt papperstryck och analog hantering. De många detaljerna i den gamla logotypen med hästen har förenklats - med ett renare och mer stiliserat utseende syns logotypen tydligare, framför allt när det handlar om mindre format. Arvika följer med detta många andra svenska kommuners exempel.

Logotypen och det grafiska profilprogrammet används inte bara av Arvika kommun utan också av de 100 % kommunägda bolagen. Andra bolag, som Teknik i Väst och Arvika Näringslivscentrum, har egna profilprogram.

Samtidigt med att det nya grafiska profilprogrammet tagits fram, har kommunkoncernens policydokument för kommunikationsområdet reviderats; Kommunikationspolicy, Grafisk policy, Massmediapolicy och Webbpolicy. En ny policy har tillkommit, Policy för sociala medier, där riktlinjerna tidigare ingick i webbpolicyn.

Policydokumenten behandlades av Kommunstyrelsen den 12 augusti och går vidare till Kommunfullmäktige den 26 augusti. När beslut tagits kommer policydokumenten att publiceras i webbplatsens författningssamling.

Bildtext: Exempelskiss på den nya kommunlogotypen.

logo

Sidansvarig:

Eva Österlind









Sidan uppdaterad: 2019-08-13