Lyssna på sidan Lyssna

Lotteritillstånd

Föreningar i Arvika kommun som vill sälja lotter, måste först registrera sig på Föreningsservice för lotteritillstånd. Att bli registrerad innebär att föreningen under tre år har lov att sälja lotter för ett totalt insatsbelopp av max 20 basbelopp. Avgiften är 300 kronor.

Enligt lotterilagen kan endast svensk juridisk person som är ideell förening få tillstånd att sälja lotter. Skolklasser, ekonomiska föreningar, företag och liknande kan med andra ord inte få något lotteritillstånd.

Lotterier kan även utan tillstånd och registrering säljas i samband med tillställning eller sammankomst som föreningen anordnar eller deltar i (§ 19 lotterilagen). Dessa lotterier ska inte redovisas till Föreningsservice och ingen avgift tas ut.

Ansökan om lotteritillstånd

Använd den särskilda blanketten för lotteritillstånd - den lämnas till Föreningsservice.

Förening som ansöker för första gången eller i övrigt inte varit i kontakt med Föreningsservice, ska till ansökan bifoga gällande stadgar och senaste verksamhetsberättelse. Föreningen ska kunna visa upp en varaktig verksamhet för att få lotteritillstånd.

Den kontrollant som föreningen föreslår får inte vara medlem i föreningen eller på något sätt vara släkt med styrelsemedlemmarna.

Lotteriföreståndaren är ansvarig för föreningens lotteriverksamhet och han/hon ska senast två månader efter sista försäljningsdag ge en redovisning över genomfört lotteri till föreningens kontrollant. Snarast därefter ska motsvarande redovisning överlämnas till Föreningsservice.

Sidansvarig:

Sidan uppdaterad: 2017-01-31
Kontakta oss
  • 45. Föreningsservice
  • 671 81 Arvika
  • Besöksadress Torggatan 19

  • Maud Nilsson
  • Föreningskonsulent
  • Tfn 0570-818 07