Lyssna på sidan Lyssna

Leverantörskrav

Grundförutsättningen för att bli leverantör till kommunen/kommunala bolagen är att man deltagit i en upphandling. För att bli leverantör krävs att man är en seriös näringsidkare med ekonomiskt stabilitet och att man kan uppfylla gjorda överenskommelser med kommunen/kommunala bolagen.

Att vara en seriös näringsidkare innebär i detta sammanhang bland annat att man innehar F-skatt, är registrerad för moms och sociala avgifter samt att man inte har skatteskulder. Kommunen/kommunala bolagen samarbetar med Skatteverket för att kontrollera leverantörers skattestatus.

Att ha ekonomisk stabilitet menas här att man inte har ekonomiska svårigheter av allvarlig art. I en del upphandlingar krävs dessutom en viss nivå av kreditvärdighet hos leverantören.

Kraven på en leverantör varierar beroende på typ av uppdrag. Kraven i en upphandling framgår alltid av upphandlingsdokumenten.

Sidansvarig:

Sidan uppdaterad: 2017-03-02
Kontakta oss
  • 7. Inköp
  • 671 81 Arvika
  • Besöksadress Östra Esplanaden 5

  • Hans Fyhr
  • Inköpare
  • Tfn 0570-817 03

  • Hilde Månsson
  • Inköpare
  • Tfn 0570-828 29

  • Eva Ryman
  • Inköpare (funktionsansvar)
  • Tfn 0570-816 91

  • Kersti Smith
  • Inköpscontroller
  • Tfn 0570-816 45