Lyssna på sidan Lyssna
2017-02-15

Styrketräning för 80+

Fallolyckor bland äldre är ett stort folkhälsoproblem med höga kostnader och lidanden som följd. I åldersgruppen 80 år eller äldre orsakas nio av tio skador av ett fall. Minskad muskelstyrka och sämre balans är en av orsakerna till att äldre ramlar. Arvika kommun tillsammans med Friskvården i Värmland har därför valt att starta upp projektet ”Styrketräning 80+”

- Syftet med projektet är att genom styrke- och balansträning kunna öka äldres styrka och balans och därigenom minska risken för att falla, säger Annika Ode, avdelningschef, hälso- och sjukvård/rehabilitering, Arvika kommun.

I projektet finns nu en ”pilotgrupp” som en gång i veckan träffas för att styrketräna. Arvika kommuns rehabenhet har gjort ”in-status” på deltagarna och efter 15 veckors träning ska de sedan göra en ”ut-status” för att se vilken effekt träningen har gett.

Rehabenheten arbetar också med förebyggande hembesök och hälsosamtal. Alla som fyller 80 år och bor i Arvika kommun får information om vad Arvika kommun med samarbetspartners kan erbjuda i form av bland annat gruppträning.

”Allt är bättre än inget – mer är bättre än lite”

Det är ett glatt gäng, 6-7 stycken ”80 plussare” som träffas en gång i veckan och tar sig igenom ett cirkelträningsprogram tre varv på gymmet. Gruppen leds av Maja Olsson och Monica Henner från Friskvården i Värmland. Några av deltagarna är Nils Kallin, Barbro Kallin, Maj Sandberg, Verner Nielsen.

- Styrketräning är en viktig del om man vill förebygga fallskador. När man bli äldre blir kroppen svagare och reflexerna i kroppen för att ta emot sig vid ett fall blir sämre. Med enkel styrketräning kan man förebygga mycket. Studier visar att på bara 10 veckor så kan äldre personer som tränar några gånger i veckan fördubbla sin styrka, säger Maja Olsson, ledare för passet.

En som tränar mer än bara styrketräning är Maj;
- Jag varvar denna träning med simning i simhallen, det funkar toppen för mig, säger hon och går vidare till en övning som är armhävningar mot en pilatesboll där Maja instruerar och peppar!

Efter passet samlas gruppen över en koppkaffe som avslutning. Alla deltagarna uttrycker att projektet är toppen och att den sociala biten är än så viktig. Efter att de 15 veckorna har gått så hoppas de på att ha fått bättre balans och inspiration till att träna hemma.

– Här träffas vi ju i en grupp, det blir en social sammankomst, träningen hemma blir inte riktigt lika – och så dricker vi lite kaffe efter träningen, det är trevligt, säger Nils Kallin.

Och om man inte kan ta sig till ett gym, tipsar Maja om en övning.

- Det behöver inte vara svåra, krångliga övningar. Till exempel, ta en stol och res dig upp och sedan sätter du dig igen. Eller om du vill, sitt still på stolen och lyft upp båda benen. Det är aldrig för sent att börja träna!

Styrketräningsgrupp
Styrketräningsgrupp

Sidansvarig:

Sidan uppdaterad: 2017-02-15