Lyssna på sidan Lyssna

Leverantörsfakturor

Arvika kommun och de kommunala bolagen tillämpar generellt 30 dagars betalningstid och godkänner inga faktureringsavgifter. Eventuella dröjsmålsräntor eller andra avgifter beräknas från fakturans ankomst.

Kommunens leverantörsfakturor ska skickas till: Arvika kommun, Box 398, 737 26 Fagersta. De kommunala bolagens leverantörsfakturor ska gå till respektive bolags adress.

För att fakturan ska hitta till rätt mottagare ska det finnas en lokaliseringskod på fakturan som referens. Lokaliseringskoden ska anges av beställaren.

Elektronisk faktura

Vi vill att du använder dig av elektronisk faktura när du som leverantör skickar fakturor till kommunen eller de kommunala bolagen. Alla leverantörer som har avtal med Arvika kommun/bolag ska skicka e-faktura.

Intresset för elektroniska fakturor är också stort från leverantörernas sida, eftersom det innebär bland annat:

  • Lägre kostnader – billigare än portot, inga fakturautskrifter och inga kuvert
  • Enklare – mindre administration
  • Bättre miljö – inga transporter och minskad pappersförbrukning ger minskade koldioxutsläpp

Arvika kommun och de kommunala bolagen tar i dag emot elektroniska fakturor enligt Svefakturastandard samt i EDI-format. Svefakturan har tagits fram av Sveriges kommuner och landsting (SKL) och det är också den standard som används av statliga myndigheter.

Om du som leverantör vill komma igång med elektroniska fakturor, kontakta din affärssystemsleverantör eller någon av de företag som tillhandahåller lösningar för elektroniska fakturor.

Arvika kommuns Ekonomistab kan också hjälpa till med kontakter.

Sidansvarig:

Sidan uppdaterad: 2017-02-06
Kontakta oss
  • 5. Ekonomi
  • 671 81 Arvika
  • Besöksadress Östra Esplanaden 5

  • Magnus Jonsson
  • Ekonom
  • Tfn 0570-817 01