Lyssna på sidan Lyssna

Kundservice

Arvika Teknik ansvarar för kommunens renhållning, vatten och avlopp, el- och kommunnät, gator och vägar samt fjärrvärme och kraft. Om du har frågor kring  tjänsterna är du välkommen att kontakta bolagets kundservice via telefon eller e-post.

Ägarbyte och flytt

Det är viktigt att du anmäler till Arvika Teknik AB om du ska flytta eller sälja din fastighet eller om det sker en förändring som gäller ditt abonnemang. Anmälan ska göras senast 30 dagar före flytt eller ägarbyte.

Ägarbyte ska anmälas via en särskild blankett ("Ägarbyte va- och renhållningsabonnemang"). Blanketten ska undertecknas av både dig som nuvarande ägare och av den nye ägaren. Om du hyr din bostad och ska flytta använder du samma blankett. Om du väljer att ringa för att anmäla flyttning, tänk på att ha ditt kundnummer samt din nya adress nära till hands. 

För dig som VA-kund gäller att du själv läser av din mätare innan du flyttar.

För dig som elkund gäller att du, förutom att kontakta Arvika Teknik AB, även ska kontakta ditt elhandelsföretag. Tänk på att elavtal hör till respektive anläggning och att ditt nuvarande elavtal avslutas i samband med flytt.

Fakturor

Som kund hos Arvika Teknik får du fem fakturor per år:

I mars faktureras avgifter för januari-februari
I juni faktureras avgifter för mars-maj
I september faktureras avgifter för juni- augusti
I november faktureras avgifter för september-oktober
I januari faktureras avgifter för november-december.

Som kund kan du också välja månadsfaktura.

Autogiro och e-faktura

Med autogiro betalar du dina fakturor enkelt och bekvämt. Autogiro innebär att betalningen till bolaget dras automatiskt från ditt konto på fakturans förfallodag.

Det finns också möjlighet att betala via e-faktura. Med e-faktura bidrar du positivt till miljön genom minskade utskrifter och du har alltid tillgång till din faktura, var du än befinner dig. Som privatkund anmäler du e-faktura via din Internetbank.

Du kan med fördel kombinera e-faktura med autogiro, vilket gör din betalningshantering ännu enklare och smidigare.

Både autogiro och e-faktura är kostnadsfritt för dig som kund. Mer information om autogiro och e-faktura finns på webbplatsen.

Utlandsbetalningar

For payments from outside Sweden, please instruct your bank to forward payment orders directly to;

BIC (Bank Identifier Code)/SWIFT
SWEDSESS

IBAN (International Bank Account Number)
SE21 8000 0843 1905 3072 3782

Förseningsavgifter

Vid försenad betalning debiteras påminnelseavgift om för närvarande 60 kronor samt dröjsmålsränta enligt räntelagen. Dessa förseningskostnader läggs på din nästa faktura.

Om Arvika Teknik trots påminnelse inte får betalt, lämnas fordran vidare till det inkassobolag som bolaget samarbetar med, Intrum Justitia. Ärendet hanteras sedan vidare av Intrum Justitia och ytterligare kostnader för inkasso tillkommer.

Webbtjänst för avläsning

Som kund hos Arvika Teknik och/eller Arvika Fjärrvärme AB kan du via en webbtjänst läsa av din förbrukning, få fram statistik och se dina tidigare fakturor.

Du loggar in på webbtjänsten med ditt kundnummer (som du hittar på fakturan) och anger ditt personnummer (12 siffror, inga bindestreck) som lösen.  

SMS-tjänst - personligt meddelande

Arvika Teknik AB:s kunder får information om både planerade och oplanerade händelser via fast telefon eller mobil. Det kan till exempel handla om vattenläckor eller vattenavstängningar, ändrade körscheman för sophämtningen, elavbrott, avbrott i fjärrvärmeleveransen och mycket annat. Tjänsten är ett komplement till den driftinformation som publiceras via kommunens webbplats och Facebooksida.

Tjänsten hämtar det telefonnummer som är kopplat till din adress - vanligtvis folkbokföringsadressen - i en databas. Meddelandet går automatiskt till din fasta telefon eller via sms i din mobiltelefon, om du berörs av händelsen.

Du som får ett meddelande till din fasta telefon uppmanas att trycka ”1” för att bekräfta att du fått meddelandet. Numret du blir uppringd av är: 0570-106 45.

Fritidshusboende

Normalt är telefonnumret registrerat på folkbokföringsadressen. Om du har ett fritidsboende kan du därför behöva komplettera dina kontaktuppgifter i databasen med en adress till fritidshuset för att vi ska kunna nå dig med tjänsten.

Ändra eller uppdatera dina uppgifter

Du kan ändra eller uppdatera dina uppgifter själv på portalen: https://secure.umscom.se/cdm/länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Klicka på länken för att ange det telefonnummer som du vill få meddelandet till. På portalen kan du också ändra uppgifter rörande folkbokföringsadressen.

Du som inte har ett svenskt telefonnummer finns inte med i databasen per automatik, men du kan själv registrera ditt nummer i portalen.

Sidansvarig:

Sidan uppdaterad: 2016-09-01
Kontakta oss